Ja feia temps que teníem ganes de descobrir Estocolm... I finalment, la passada tardor vam fer un cop de cap i ens hi vam escapar del divendres 14 al dilluns 17 d'octubre. Era el primer viatget que fèiem sols, d'ençà que va néixer el Guillem i ens venia molt de gust. El petitó de casa es va quedar la mar de feliç amb els avis. Vam arribar a Estocolm a les 17h de la tarda i vam agafar el Flygbussarna per anar fins al centre de la ciutat, un servei fantàstic, puntual, agradable i directe.

Teníem reservat un hostal al centre històric de la ciutat, a l'illa de Gamla Stan, el rovell de l'ou turísticament parlant. La veritat és que el barri és preciós, amb carrers empedrats, cases de colors càlids i cremosos i tot està molt ben conservat, realment és un plaer passejar per aquells carrers tan bonics. Hi ha molts cafès, restaurants i botigues. Però tot és bastant car... Feia força fred, pel carrer no ens vam treure els guants i el barret en cap moment!

Dissabte vàrem anar a descobrir la ciutat. Vam comprar el tiquet de transport públic de 72 hores que et permet agafar el metro, el bus i els ferrys tantes vegades com vulguis i realment val la pena. Per cert, algunes parades del metro estan decorades amb pintures i escultures i són com una atracció turística més. Al matí, després de veure el canvi de guàrdia del Palau Reial, vam voltar pel barri de Södermalm, que es troba a l'illa sud, allà vam poder pujar a un antic ascensor al costat del teatre que té molt bones vistes de la ciutat. A la tarda, vam  voltar pels barris que es troben al nord de Gamla Stan: Norrmalm és el barri comercial i Östermalm és més residencial.

Dissabte al vespre, vam anar a visitar el museu Fotografiska, aprofitant que tanca a les 23h, ja que la majoria de museus a Estocolm tanca a les 17h. L'edifici del Fotografiska, que es troba a la vora del riu,  ja val la pena, és de l'any 1906 i d'estil Art Noveau. A dins hi ha quatre exposicions, una botiga fantàstica de llibres de fotografia contemporània i al pis de dalt de tot hi ha un bar molt ben ambientat amb unes magnífiques vistes de la ciutat. Nosaltres vam poder veure una exposició molt guapa d'Anton Corbijn, el fotògraf de grups musicals com U2, els Rolling Stones o REM.

Diumenge al matí, vam agafar el ferry i vam creuar fins a l'illa Djurgarden, que és on es concentren els museus més importants de la ciutat. Allà vam visitar el museu a l'aire lliure Skansen, on es poden veure cases antigues típiques. Són totes originals, transportades des de diferents punts del país i muntades de nou al museu per a la seva conservació i exhibició. També hi ha un zoo amb espècies com llops, ossos o búfals. Algunes de les cases estan teatralitzades amb personatges vestits d'època, que et fan demostracions d'oficis i t'expliquen curiositats de com vivien abans. Al ser octubre ens vam trobar que n'hi havia poques de teatralitzades en comparació a l'estiu, quan es pot entrar a moltes més cases.

Vam dinar uns hotdogs d'una paradeta del carrer i a la tarda vam visitar el museu Vasa on es troba un vaixell autèntic del segle XVII, de 69 metres de llarg, que va naufragar als pocs metres de sortir de port. És realment espectacular de veure. L'acompanyen exposicions d'objectes recuperats i una pel·lícula recreant la història del naufragi i explicant com es va recuperar del fons de les aigues bàltiques, 300 anys després. Ens vam quedar amb les ganes de visitar el museu Nòrdic, tan sols vam poder entrar al hall del monumental edifici inspirat en l'arquitectura del renaixement danès.

Dilluns va ser l'últim dia i vam tenir tot el matí per voltar. Vam començar visitant l'Ajuntament que està situat en un imponent edifici d'obra vista, amb un gran pati interior envoltat d'arcades, una torre de 106 metres i uns jardins molt ben cuidats amb vistes al riu. Vam anar a comprar souvenirs per la família a les botiguetes de Gamla Stan. Molt recomanables les botigues de joguines del carrer Stora Nygatan! Després vam anar a la Biblioteca Nacional que es troba als jardins Humlegarden, que són realment bonics. Al bar de la biblioteca vam fer un cafè amb pastetes a mig matí per un preu assequible. Després vam anar a la Biblioteca Pública, que està ubicada en un peculiar edifici de forma cilíndrica, i és de més fàcil consulta amb estanteries obertes.

Com a conclusió, diré que Estocolm és una ciutat preciosa, molt ben conservada, molt espaiosa i que té un caràcter propi. La veritat és que se'm va fer curt, a mi personalment, em va faltar un dia més per acabar de voltar i perdre'm pels seus carrers. Hi ha tantes coses per veure!!! Tot i que va fer molt fred, va ser molt suportable si vas ben abrigat. I el millor d'anar-hi al mes d'octubre va ser els colors de tardor tan bonics que emplenaven la ciutat, ja que està plena d'arbres monumentals, realment sembla una ciutat ficada al mig d'un bosc. Un regal pels ulls!